رفتار متقابل و احترام آمیز زن وشوهر
311 بازدید
تاریخ ارائه : 9/13/2014 8:04:00 AM
موضوع: اخلاق و عرفان

خانواده تاريخ : پنجشنبه بیستم شهریور 1393

به نام خدا

برنامه کارشناسی احترام متقابل زوجین وتاثیر آن در استحکام خانواده

 گفتگوی برنامه پنجره های روشن رادیو سراسری خانواده(تهرات- جام جم)

پخش ؛ چهارشنبه 26/6/93ساعت 20-19 موج FM

 این برنامه با حضورکارشناسان آقای دکتر محمدامین وحدانی نیا حقوقدان،سرکار خانم دکتر میر علی جامعه شناس و خانم دکتر شجاعی روانشناس برگزار می گردد.

سرفصل های گفتگوی دکتر وحدانی نیا به شرح زیر است:

1-اخلاق مداری در خانواده از نظر اسلام یک نیاز ضروری است . از نظر قران فلسفه  تشکیل زندگی رسیدن به آرامش است وضمانت اجرای آن رعایت اخلاق وادب در زندگی( ومن آیاته  ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها و جعل بینکم موده ورحمه...)

2-  در حوزه خانواده حتی قواعد حقوقی آن هم با اخلاق عجین شده گرنه فلسفه اصلی و اجرایی خود را از دست خواهد داد. به عنوان نمونه در پرداخ نفقه  متون دینی سفارش می کند که زن سپاسگزار مرد باشد یا در تنگدستی قناعت پیشه کند . یا مهریه نوشتن مستحب و بذل منطقی آن هم مستحبی دیگر است.یا اینکه مهریه با عنوان صداق تعبیر و علامت صداقت و اخلاص مرد به زن است لذا مهریه های بالا صداق واقعی نیست چون که مردان اراده واقعی و توانایی پرداخت ندارند. وخلاصه اینکه ماده 1104-1103قانون مدنی قاعده اخلاقی حسن معاشرت را مطرح می کند ؛ کانه خانه و خانواده را نمی توان مانند سازمان های دیگر با قانون خشک و بی روح اداره کرد

3-احترام متقابل یک سرخط نیست، یک شعار و رویا نبوده ،یک جام نیست که زوجین سر بنوشند و مدهوش صفا و صمیمیت و احترام وادب شوند. بلکه در میدان کار وزار و تعارضات زندگی زاویه هایی ایجاد که زوجین برای ماندگاری عشق ومحبت باید  عناصر اخلاقی را پیاده سازی وفروغ خانه را روشن نگه دارند. حلقه های روابط سازنده اخلاقی است که احترام متقابل را می سازد.

4- از عناصر مثبت و سازنده احترام متقابل : تکریم همسر و خانواده او، مذاکره و تفاهم،برخورد منطقی با هم،ایثار در خانه ، دوستی زوجین خوش زبانی ،صداقت  قناعت سخاوت در حق خانواده، امانت داری اطاعت منطقی و معقول، شکیبایی و ... می باشد

5- از عناصر سلبی و سازنده احترام متقابل :عفو و گذشت از اشتبا هات شریک زندگی،مدارا کردن در اختلاف سلیقه ها دوری از خشم وعصبانیت ها، قهر نکردن، خارج نشدن از حدود الهی و ارزشهای تاریخی و تجربه شده زندگی،مقایسه نکردن زندگی خود با دیگران و سرکوفت زدن،اجتناب از تمجید دیگران نزد شریک زندگی،بزرگ نکردن اشتباهات همسر یا شوهر،جلوگیری از دخالت های دیگران در زندگی،مطلع نکردن دیگران از اسرار زندگی،رعایت اخلاق در طلاق ، دوری از کتک وضرب وجرح همسر و....می باشد

6- چون زندگی محور عبودیت وبندگی خداست وتعلیم وتربیت بندگی از این کانون به سایر نهاد های جامعه سریان دارد برخی بد اخلاقی ها در زندگی مانع قبول عبادات می شود( ایما امرئه باتت و زوجها علیها ساخط فی حق لم تقبل منها صلاه- هر زنی که شب را شپری وشوهرش از او در باره حقی ناراحت باشد نماز آن زن مورد پذیرش قرار نمی گیرد) و روایات دیگر مانند بد اخلاقی سعد معاذ با همسر و فرزندان وفرمایش پیامبر به هنگام دفن او که دلالت بر سختی کار او در برزخ دارد

6-احترام  مخصوص زن در مقابل مرد نبوده و رابطه دوسویه و وظیفه مرد و زن هر دو می باشد

7- ضلع سوم رابطه احترام آمیز زوجین، خانواده های  آنان هستند و باید احترام انان رعایت شود. برخی اختلا فات در دادگاهها به علت رعایت نشدن این اصل و بهانه جویی خانواده های زوجین بوده و تا مرز طلاق  و جدایی پیش رفته است.

8 - کتک زدن زن عادت زشت و بر خلاف رسم دوستی وعشق ومحبت است .هر مردی که همسرش را کتک بزند مدعی العموم (دادستان)آن زن در قیامت  شخص رسول خدا ص است .رسول خدا ص می فرمایند:( من ضرب امرئه بغیر حق فانا خصمه یوم القیمه . رجوع  به ارشاد القلوب ص 175). اگرچه  ضرب و جرح شریک زندگی مسوولیت آور بوده و دیه دارد وپیامبر فرمود هر زنی که در برابر عصیان شوهر تحمل کند اجر آسیه همسر فرعون را دارد

6-مردان و زنان باید باور کنند که دوران تجرد سپری شده و اخلاق و اداب مخصوص به خود داشته برخی دوستی ها باید رها شود. مواردی از اختلاف در دادگا هها و گله مندی زنان در این باره است.

7- در روایت بهترین زنان و در واقع خوشبخترین آنان اشخاصی اند که در برابر شوهر آراسته و در مقابل دیگران نفوذ ناپذیر باشند و بدترین آنان افرادی اند که در برابر شوهر خویشتندار و غافل و در برابر دیگران خود نمایی می کنند. در این باره در برابر هجمه تهاجم فرهنگی و برخی بد آموزی های رسانه های غیر مجاز باید  برنامه ریزی جدی شود

8- برخی با حذف نقش خانواده، جریان غربگرایی و فمنیستی را تسریع می کنند؛ در حالی که سیاستمداران و برنامه ریزان ما تدبیر جدی تری را باید اعمال کنند،چراکه خانواده هرچه منسجم تر باشد جامعه منظم تر و مدیریت آن از سوی مدیران در همه بخش ها  کارسازتر خواهد بود در حقیقت مدیران جزء(خانواده) بار مسوولیت دولت را فروکش می کنند.